Bli medlem du også

Vesterålen Padleklubb ønsker seg selvfølgelig flere medlemmer. Men hvorfor skal du bli medlem akkurat hos oss? Vi har intervjuet tre av medlemmene i 2015, om hvordan de har opplevd det å være med i klubben.

Alle tre anbefaler andre padlere å bli med – møt tre av våre medlemmer i fjor:

Wenche Edvardsen
Dette intervjuet ble gjort like før jul 2015. Etter den tid har Wenche faktisk blitt nestleder i klubben, noe vi tror kommer til å gå utmerket – selv om hun er nokså fersk som padler. 

Hun er faktisk blitt så hekta på padling allerede at hun nylig oppgraderte til ny kajakk. Wenche er med på det meste vi har av arrangementer så lenge hun har anledning.

• Hva/hvordan var ditt første møte med Vesterålen Padleklubb?
– Mitt første møte med klubben var via et annet medlem, hadde skaffet meg utstyr for å starte min padlekarriere. Strandryddedagen ble første turen sammen med klubben. Jeg ble godt tatt imot og inkludert.

• Hva bidro mest til at du fortsatte å bli med oss på tur?– Interessen for å lære meg å padle, og det å ha et miljø og padle sammen med, hvor det er trygt og lærerikt, og ikke minst trivelig og sosialt.

• Hva gjør at du kan anbefale andre å melde seg inn i en padleklubb?

– Anbefalingene mine går på at det er et trivelig miljø, hvor man blir godt tatt imot og inkludert i klubben. Flotte folk som er villig til å gi av sin fritid og interesse for oss som er ferske. Klubben legger opp til turer som gir utfordringer og padleglede. I tillegg til muligheten for lagring av utstyr i klubbnaustet.

• Hva er ditt beste minne så langt med Vesterålen Padleklubb?
– Det er flere: Børøyaracet, blikkstilla hav på tur til Gjæva, bølgesurf på Delp. «Ut av comfortsoneturen til Fjærvollsanden» (bølgepadling, red. anm.). Som du sikkert skjønner, så er det meste gode opplevelser. Gi meg en sesong til, så kan jeg sikker begynne å få «beste» minner, for
 nå er alt bare beste minner. :-)

• Hva er ditt særeste/rareste/morsomste/heftigste minne med Vesterålen Padleklubb?
– Det heftigste må være turen til Fjærvollsanden, det morsomste må være bølgesurf på Delp, og alle de andre turene må gå under koselig og sosialt.

• Hvorfor anbefaler du andre å melde seg på 10 på skjæret?
– Unik mulighet til å få padle til mål som man ellers kanskje ikke ville ha padlet til. I tillegg til at fellesturer bruker å være sosiale og koselige, og ikke minst lærerike når det kommer til utveksling av erfaringer og trening på bl.a redning.



Stein-Evert Pettersen
Stein-Evert bor i Narvik, men er likevel medlem i Vesterålen Padleklubb. Vi møtte ham for første gang i slutten av september 2012, da vi arrangerte tur til Guvåghytta. Som fersk padler ble det hans første møte med klubben, og siden har det blitt mange, mange flere.

• Hva/hvordan var ditt første møte med Vesterålen Padleklubb?
Jeg kjøpte min første kajakk i juli samme år som turen til Guvåghytta var, og hadde ingen erfaring med padling fra før. Det var kun drømmer i mitt eget hode, men drømmer gir som kjent ikke erfaringer. Jeg hadde padlet mye, til tider flere ganger i uka, men hadde ingen opplæring. «Learning by doing» er ikke akkurat å anbefale for denne aktiviteten, og det er vel ikke for ingenting at det er krav fra klubbens side at man må beherske sporten, og aller helst ha grunnkurs havpadling for å delta på klubbens turer. Så da var det bare å hive sæ rundt, jeg dro til Harstad og fikk tatt grunnkurset som ble holdt helga før høstturen. Og blei klar for tur til Vesterålen.

Vedkommende som inviterte meg til å dra på klubbturen måtte trekke seg, men med ferskt våttkort tok jeg mot til meg og dro på egen hånd til Vesterålen, spent på nye opplevelser, spent på å møte nye mennesker og et nytt miljø. Medlem fra padleklubben møtte meg og deltakere fra Lofoten på avtalt sted, og på flatt hav krysset vi Hellfjorden. Vesterålen viste seg fra sin beste side, hele helga.

Denne turen, og turer seinere med medlemmer fra klubben, har lært meg mye. Padling er en aktivitet som må tas på alvor, den går for å være en «risikosport». Jeg har lært mye om sikkerhet, om det å ta forholdsregler, vurdere faremomenter, og ikke minst har jeg lært og erfart mye om egen sårbarhet. Så når jeg først ble kjent med Vesterålen Padleklubb og medlemmer der, så har det gitt meg mange nyttige erfaringer, nye venner og mange flotte fellesturer.

Vesterålen padleklubb, tja…..de fikk jo et internasjonalt betalende medlem fra Narvik etter dette.

• Hva bidro mest til at du fortsatte å bli med oss på tur?
Lofoten har jeg elsket siden jeg var der for første gang som tenåring. Nødvendigvis måtte jeg kjøre gjennom Vesterålen for å komme dit, men det var jo ikke akkurat en måte å bli kjent med Vesterålen på. Nå som min nye hobby hadde gitt meg nye venner ble det naturlig å dra tilbake. Når det ble arrangert turer i regi av klubben var jeg ikke sen om å dra vestover. Nye venner å padle sammen med i vakre og ukjente områder har nok bidratt mest til at jeg fortsatte med klubbturer.

• Hvorfor er en kar fra Narvik medlem i Vesterålen Padleklubb?
Det er ikke et sosialt padlemiljø i Narvik, selv om det er ganske mange som driver med padling her. Har prøvd å få til fast padledag i uka, men det var liten respons. Selv  om jeg trives bra i eget selskap, så er jeg jo en sosial fyr trives stort med å være på tur sammen med andre. Derfor ble jeg medlem i Vesterålen padleklubb. Får på denne måten dyrket vennskaper, hobbyen, og være med på turer.

• Hva gjør at du kan anbefale andre å melde seg inn i en padleklubb?
Medlemsskap i en padleklubb anbefaler jeg varmt rett som det er når jeg er i samtale med andre. Jeg har padlet såpass mye de tre årene jeg har hatt kajakk at jeg vet viktigheten av å tenke sikkerhet. Det heter at man ikke skal padle alene, selv om jeg ofte gjør det selv. Padling er en sport man er sårbar i, selv om en er mer erfaren. Ting kan skje, uhell, sykdom eller skade. Forhold som KAN være vanskelig å håndtere når man er alene. Sammen med andre får man hjelp om det er nødvendig, i tillegg til at trening på egenredning er mye sikrere å drive med når man er sammen med andre. Trening på redning er «ferskvare» hevdes det, og det bør det øves på jevnt og trutt. Det samme med kameratredning. Men da trenger man en kamerat, og det har man som kjent ikke når man opptrer alene. Medlemsskap i padleklubb gir muligheter til fellesskap og turer i sosialt lag. Sikkerhet på turer, og ikke minst…..noen å dele gode opplevelser med.

• Hva er ditt beste minne med Vesterålen Padleklubb?
Uten tvil høstturen til Guvåghytta i 2012. (Klikkbar link)

• Hva er ditt særeste/rareste/morsomste/heftigste minne med Vesterålen Padleklubb?
Mitt beste minne har jeg nevnt. Ut over den turen er det vanskelig å komme på noe spesielt å trekke frem. Har mange flotte turer å se tilbake på med klubben, både arrangerte klubbturer og turer med venner i klubben. Det ligg vel an til medlemsskap til neste år også…….

Deltakerne var supre mennesker, alle som èn. Opplegget for helga var topp, og turene i området var upåklagelig. Da helga gikk mot slutten og jeg reiste hjemover, hadde jeg blitt kjent med et 20-talls nye mennesker. Flere av dem ble venner som jeg fortsatt har en god del kontakt med, og som jeg drar på turer med den dag i dag.

• 10 på skjæret
I år deltar jeg i 10 på skjæret. For meg som bor i Narvik er det for lang avstand til at jeg får med meg alle turene. Men når det passer, og jeg skal til Vesterålen for å padle, blir det til at jeg «henger meg på» andre som skal på slik tur. Og når vi planlegger tur blir det gjerne til at vi legger turene til plasser som har poster. Så langt i år har jeg rukket å få med meg 6 poster. Slettes ikke værst til å bo innerst i Ofotfjorden.


Anja Isaksen:
Anja Isaksen ble medlem i klubben som fersk padler våren 2015. Hun og mannen Trond var med på det meste vi fant på dette året, blant annet var de med på oppvisning i Nyksund havn på høsten, tross kort fartstid i kajakken.

Dessverre har de nå flyttet fra regionen, men før de forlot (og vi tør håpe på at de en dag flytter tilbake!) passet vi på å få en liten prat med Anja om hvordan de har opplevd medlemsskapet i klubben.

• Hva/hvordan var ditt første møte med Vesterålen Padleklubb? 
Vi meldte oss inn i klubben på nett og møtte opp på en tilfeldig onsdagspadling. Vi traff mange hyggelige mennesker og fikk en fin padletur rundt Børøya. Veldig deilig med friskluft på en vanlig ukedag.

• Hva bidro mest til at du fortsatte å bli med oss på tur? 
Sosialt og trivelig stemning kombinert med trim og naturopplevelser. En uslåelig kombinasjon som gjør det lett å bli hekta! I tillegg lærte vi masse fra erfarne padlere, både teknikk, friluftstips og om fine steder å padle.

Bølger og skøy på Fjærvoll
• Hva gjør at du kan anbefale andre å melde seg inn i en padleklubb?
Det sosiale med å være med i en klubb er fantastisk, men det viktigste er alt man lærer. Det er lett å komme seg ut døra og på tur, og man føler seg trygg og ivaretatt. Man lærer om sikkerhet, teknikk, utstyr og friluftsliv. Som fersking lærer man mer gjennom et par klubbturer enn man klarer å kurse og lese seg frem til på et år!

• Hva er ditt beste minne så langt med Vesterålen Padleklubb? 
Mitt beste minne fra Vesterålen padleklubb må nok være bølgepadling i Nyksund. For en opplevelse!


• Hva er ditt særeste/rareste/morsomste/heftigste minne med Vesterålen Padleklubb? 

Min heftigste opplevelse må være øvelsen med Redningsskøyta på Myre. Redningsskøyta laget store bølger for å tippe oss slik at de kunne «redde» oss etterpå. De kjørte fort og nært, og jeg husker jeg tenkte på Baywatch når første bølgen nærmet seg. Den var mye større enn jeg hadde forventet, den fosset mot meg og jeg var sikker på at jeg skulle bli kastet bakover. Det var bare å følge instruksjonene jeg hadde fått på forhånd og padle på. Og det gikk fint!

Det var en helt sinnsyk opplevelse med spenning, mestringsfølelse og glede. Kajakken kan jo dette, og padleren oppi kajakken viste seg å ikke være helt udugelig heller. Redningsskøyta tok flere runder, men klarte ikke å tippe noen av oss. Hele opplevelsen ga et skikkelig adrenalin-kick og var utrolig gøy, men det viktigste er nok at jeg aldri har vært redd for bølger i ettertid.

Ingen kommentarer: