Rullemia til Grønland

Endelig! I morgen (torsdag 7. juli, red.anm.) starter eventuren Ü 

Elin, Johan og jeg reiser til Grønland på lørdag! På vei nordover stanser vi i Illullisat, hvor vi er turister fram til vi flyr til Qaanaaq 13. juli og blir ”brave kajakmænd”. Det er i området rundt Qaanaaq og fjordsystemet Inglefield Bredning vi skal være på tur. 

Vi har ikke mål om å padle lenger nord enn Siorapaluk, lenger vest enn Northumberland ø, eller lenger sør enn Kap Perry - det vi vil mest av alt er å nyte naturen; padle inn og ut av fjordene, fiske vår egen middag, møte lokale helter og besøke glemte bygder. Og så kjenner dere meg; jeg vil jo gjerne se kvaler ;) Narkval, denne gang. Og møte barnebarna til gamle polfarere og de siste inuittiske innvandrerne.

Vi har en spot med oss, og her kan dere se posisjonene og meldingene våre fra de siste syv dagene.

Og ikke vær bekymret, vi har forberedt oss godt. Ikke minst lest boka "Grønlandske fangere fortæller" fra 1922: I siste avsnitt i kapittelet "Om at lære at ro i kajak" heter det: "Selv om der ofte bydes på farefulde forhold, skal du altid gå ut uden at ængste dig. Om det bliver din vej ind i evigheden, da frygt ikke, thi det er noget der kan hænde enhver, der går i kajak og driver sit erhverv derved."

Neida, jeg LOVER å komme tilbake. Vi snakkes i august.
Ha en så fin sommer, alle mine Spretts slekt og venner.
Klem fra ho Mia.

Ingen kommentarer: