VPKTUR 9 - 2010: Rapport fra surfegutta sist søndag

Surfetur i blikkstilla den 13.juni 2010.
Man skal nu sjekke vær og føreforhold før man drar ut på tur. Så etter å ha fulgt med yr.no og storm.no, fant jeg det best å avlyse nybegynnerturen. 10-14 m/s vind er ikke noe for nybegynnere.
Og dermed inviterte jeg til heftig surfetur i stedet!

Søndagen kom, med blikkstilla...
Jaja, blir nok å blåse opp snart. (Disse guttene hadde virkelig bestemt seg for surfing! Red.)
Vi kom oss på havet – speilblankt.

Vi ringte til noen lenger nord – e der vind hos deg?
- Nei. (Vedkommende som fikk oppringing, hadde innsett realitetene før turen, og satt hjemme pga. flatt hav... Red.)

En brei og klumpete båt dro forbi, som laget litt surfebølger.
 Jaja, 13 km/t på GPS’n.
En liten trøst.
Ellers lå havet fortsatt flatt.
Vi kom til Fiskholmen, litt vind FRA SØR.
Hei, det var meldt sterk vind fra NORD...

Men her var så lite vind at vi hørte nisa puste.
Opp med kamera, jepp, ryggfinna kom med på bildet.
Men lite surfebølga fra nisa.
Og fortsatt motvind.

Ved Gjerstad skiltes Gisle og jeg.

Han padla heim, og jeg returnerte til Sortland.
I medvind.
Stikk imot melding, da skulle jeg ha kuling imot.

Ved Bøneset var medvinden stilna.

Blikk hav igjen.

3 km før Sortland kom vinden.

Kuling?
Nei!

Laber bris kan hende.

I mine sarkastiske tanker lurer jeg på at nettsidene burde omdøpes til:
yr.tull og storm.svada.

Men de skal få muligheten til å rette opp fadesen til andre turer i sommer.
(Et annet, lite tips for å sjekke været man kan benytte seg av - se ut og sjekk hva det ER og ser ut til å bli. Red.)

Turleder Remi

Ingen kommentarer: